14 July 2010

Serba Boleh

Hari ini sekolah nenek kebayan sibuk betul.
Selain mengajar, guru-guru terpaksa menyiapkan persiapan untuk majlis Hi-Tea pada hari Sabtu ini. Di padang guru-guru dan pekerja sedang memasang khemah. Di bilik guru pula, guru-guru sibuk menyiapkan bungga manggar.Di dewan pula pelajar-pelajar sibuk membuat persiapan terakhir untuk majlis ini.
Nenek kebayan dan rakan-rakan kaunselor lain  pun pening juga sebab nak uruskan IPTS yang akan membuka booth masing-masing pada hari tu.,
Huh, macam nak buat kerja kahwin, semua orang sibuk. Itulah tugas seorang guru, semua kerja terpaksa dilakukan.



Seorang guru boleh pegang berbagai-bagai jawatan.
Guru boleh jadi sebagai tukang kebun bila ada gotong-royong perdana, boleh juga jadi sebagai seorang kerani bila nak buat kertas kerja atau nak pungut yuran dan pendaftaran pelajar serta menaip surat kepada ibubapa,  pencegah maksiat bila ada pelajar berkhalwat, jaga/security guard bila di waktu pagi dan waktu tengahari semasa pelajar nak keluar dan masuk ke dalam  kawasan sekolah, polis bila menangkap pelajar yang menghisap rokok atau lari dari sekolah, doktor bila merawat pelajar sakit, jadi lawyer bila parents soal, majistret bila pelajar gaduh, nujum bila pelajar minta nasihat atau kehilangan barang-barang.



 
Adakah anda terfikir jawatan manakah dalam dunia ini yang boleh buat macam cikgu???



1 comment:

ucu rose said...

salam...cikgu ker??
cikgu mgjar kt skolah mne???


ShoutMix chat widget
[close]